Explainer video

Er dine værdier tydelige? Læs her, hvordan du opnår det

Hvis du har til opgave at skrive en erklæring om kerneværdier, føler du dig måske lidt skræmt af udfordringen med at forsøge at destillere din arbejdsgivers forretningsstrategi i et par korte sætninger. Men der er visse nøglebegreber og principper, som bør fremgå uanset branche eller virksomhedsstørrelse.

En ting, som alle succesfulde virksomheder har til fælles, er tilstedeværelsen af klart definerede værdier – uanset om det er i form af integritet, kundefokus, teamwork, respekt for andre osv. Selv om disse kan virke som abstrakte begreber på overfladen, er de med til at gøre det lettere at holde fokus på det, der virkelig betyder noget i din organisation – både internt og eksternt. Du kan bruge Explainer video til dine budskaber, og på den måde få dine værdier og budskaber ud på den rigtige måde.

Når du skriver din erklæring om kerneværdier, skal du huske på, at den ikke kun skal læses godt, men også være forståelige for en bred vifte af målgrupper. Hvis du f.eks. arbejder i en multinational virksomhed med kontorer i flere lande, er det vigtigt, at dine kerneværdier er konsekvente i alle lande – hvilket er noget, der let kan gå tabt i oversættelsen, hvis du ikke passer på.

1. Skriv med hjertet i behold

Dine kerneværdier skal afspejle, hvem du er, og hvad du står for, så tænk på de ting, der virkelig betyder noget for dig, og prøv at indgyde noget lidenskab i din tekst. Uanset om det betyder, at du skal bruge humor eller være direkte og ligefrem, når du forklarer dine værdier, vil det at være autentisk være med til at engagere andre med din udtalelse.

2. Gør den praktisk

Hvis du skriver en erklæring om kerneværdier for en virksomhed af enhver størrelse, skal du sikre, at alle medarbejdere – fra den administrerende direktør og ned til receptionisten – kan relatere til og forstå indholdet af din erklæring. Så selv om det skal være kortfattet, skal du forsøge ikke at fjerne for mange detaljer eller kontekst for at holde det så enkelt som muligt.

3. Få feedback i alle faser af processen

Uanset om du arbejder med et internt team eller samarbejder med en ekstern konsulent, skal du få masser af input til dine udkast til erklæringer, før du færdiggør noget. Det vil være med til at sikre, at dine kerneværdier er klare og egnede til formålet fra første dag, i stedet for at de skal revideres senere i reaktion på feedback fra personale eller kunder.

4. Vær konsekvent

Selv om det kan være fristende at bruge forskellige terminologier til at beskrive dine værdier, skal du forsøge ikke at bevæge dig for langt væk fra de gængse stier. Stærke erklæringer om kerneværdier er typisk ensartede i deres sprog og struktur, hvilket gør dem let genkendelige for både medarbejdere og kunder. Det er med til at styrke, at virksomheden er forpligtet på et sæt principper, der styrer dens handlinger – uanset hvad folk rent faktisk gør på et givet tidspunkt!

Det er værd at huske på, at det kræver en vis indsats at skrive en stærk erklæring om kerneværdier, men slutresultatet er det hele værd, da du får en klar hensigtserklæring, som alle kan bakke op om og arbejde konsekvent hen imod over tid.